Чому не можна довіряти батарейки АТБ –
Більше половини не доїжджають до заводуВосени 2016 року бренд Duracell розпочав збір батарейок на території мережі магазинів АТБ, і до 2021 – ці батарейки не перероблялись взагалі.
Згодом, завдяки тиску суспільства та позиції мережі АТБ, деякі фури з батарейками все ж вирушили на завод в Європу, але це значно менше ніж обсяг батарейок, зібраних в мережі за ці роки*.

Нас часто питають: чи можна бути впевненими, що здаючи свої батарейки в АТБ у контейнери написом Duracell, вони дійсно поїдуть на переробку? Наша відповідь – ні, наразі такої гарантії немає.
В цьому дослідженні ми зібрали аргументи та докази, чому на нашу думку ініціатива не є прозорою, та закликаємо всіх небайдужих направити свій запит до мережі АТБ з вимогою: якщо вже робити екопроєкт, то робити його на 100% відкритим для суспільства.


Обіцянки, які не виконуються
1. В 2021 році завдяки нашим з вами зусиллям та вимогами прозорості від громадськості, відбулись перші 3-х сторонні переговори між мережею АТБ та представниками Duracell та рухом «Батарейки, здавайтеся!».
Тоді Duracell так само відмовився надати прозору статистику щодо зібраних обсягів, але взяв зобов'язання переробити 200 тонн батарейок до кінця 2022 року, але не виконав свою обіцянку ❌. Перероблено лише 100 тонн, причому з них 40 тонн – вивезені за переліком «безпечних відходів» до Польщі. Згідно з законодавством, в цю відправку не увійшли найбільш токсичні типи батарейок, і тоді питання – де вони? Що буде з ними далі?
2. В листопаді 2022 року в числених публічних комунікаціях Duracell пообіцяв відправити на перероблення 80 тонн батарейок, зібраних в 2022 році, з яких 40 тонн до кінця року – на завод GreenWEEE У Румунії. Згідно з даними митниці (див. нижче), в Румунію ці батарейки не потрапляли, обіцянка не виконана ❌.
В реальності перероблені лише 40 тонн, відправлених в Польщу, без найбільш токсичних батарейок. Фура з батарейками, відправлена в січні 2022, відноситься до пулу батарейок з 2021 року, про що компанія змовчує.
*
В цілому, зібравши сотні тонн батарейок за 2016 року, компанія не виконує свою обіцянку відправляти весь цей обсяг на перероблення.
Джерела даних
Для того щоб прояснити, що відбувається з батарейками, зібраними в АТБ, з 2016 року ми направляли серію запитів до мережі АТБ та бренду Duracell. Просили надати звіт, в якому був би наведений баланс:
- скільки батарейок зібрано проєктом за цей час
- скільки батарейок перероблено, де та коли
Спочатку питали просто особисто, відповіді не отримували, тому перейшли в офіційну площину. Останній з наших запитів датований листопадом 2022, ми направили його компанії ПП «Промо сервіс», яка втілює цей проєкт від імені бренду Duracell.
Більшість запитань, які ми надіслали: компанія проігнорувала, і навіть відповіла обуренням – чому вони мають перед кимось звітувати. Зокрема цифру про те, скільки насправді батарейок було зібрано, вони приховують і досі, хоча це є основою впровадження будь-якого соціального проєкту: 100% прозорість. Особливо такого, який декларує проукраїнські цінності, вживає гасла про збереження природи.
На своєму сайті компанія Промо-сервіс декларує, що станом на початок 2024 року на перероблення поїхали 311 тонн батарейок, але:
- Це близько половини зібраного (точна цифру щодо зібраного історично не надають)
- Батарейки бувають 8 видів, але прозорої звітності по тому, які саме батарейки вивозяться – немає. Завод BatEko в Польщі не має дозволу приймати найбільш небезпечні типи
Тим часом, на нашу оцінку, кудись поділись сотні+ тонн (!) вживаних батарейок. Вимогу показати склад усім цим обсягом батарейок, щоб хоча би просто побачити, що вони десь лежать в цьому обсязі – компанія ігнорує. Окрім збирання в АТБ, компанія Duracell також проводила приймання батарейок в інших мережах, зокрема, мережі «Посад», але подальша доля цих батарейок так само невідома.
Нагадаємо, що все впирається питання грошей: за переробку батарейок заводу потрібно платити, тому що вартість добутих ресурсів після перероблення не окупає вартості роботи заводу. Щоб відправити на перероблення всі батарейки, зібрані в АТБ, потрібно витратити десятки мільйонів гривень.
Розслідування через митницю
Враховуючи те, що Duracell не розкриває велику частину інформації про проєкт, та відмовився надавати нам копії митних документів про те, що в 2022 році вживані батарейки з України дійсно перетинали кордон Польщі, ми звернулися з офіційним запитом до української митниці.
Розслідування показало, що вживані батарейки з України в Польщу дійсно відправлялись, в кількості 40 тонн, але по категорії безпечного, «зеленого переліку відходів», що означає відсутність в цих батарейках таких, які містять свинець, кадмій, літій.
Ми також перевірили реєстр ліцензіатів Міндовкілля – чи має ПП «Промо сервіс» дозвіл на вивезення небезпечних відходів на завод в BatEco в Польщу. Виявилось, що ні, лише «зелений перелік».
Виникає питання – куди поділась решта батарейок, які люди так само здають в контейнери? Відповіді на це запитання також немає у публічній площині.
Передання батарейок псевдоутилізаторам
Доля всіх батарейок, зібраних компанією Duracell, до кінця невідома, але одного разу, в 2018 році інформацію про це нам надала сама мережа АТБ. З їх відповіді ми знаємо, що на той час збирання батарейок в АТБ супроводжувала компанія «Савсервіс-Столиця», яка також представляла компанію Duracell, і вона передавала батарейки до компанії ТОВ «Український центр поводження з відходами» в м. Кропивницькому.
Ця компанія, попри коментарі від АТБ та Duracell, згідно реєстром ліцензіатів, ніколи не мала профільної ліцензії для збирання батарейок та задіяна в скандалах, пов’язаних з псевдоутилізацією. Якщо би на території такої компанії знаходились портативні батарейки і зберігались за усіма нормами, вона би не могла пройти ліцензійну перевірку без порушень.

Також, ТОВ «Український центр поводження з відходами» ніколи не отримувала дозвіл на вивезення батарейок за кордон, а власного заводу з переробки батарейок в Україні поки що немає, тому що це економічно недоцільно.
Скільки саме батарейок загалом за цей час опинилось на «Український центр поводження з відходами», і яка їх подальша доля — офіційної відповіді від Duracell на ці запитання нам отримати не вдалось. Скільки саме батарейок накопичено на складі у «Промо Сервіс», в яких умовах вони зберігаються, і яка подальша доля тих батарейок, які були зібрані раніше - Duracell не розкриває.
Наші перші звернення до АТБ

Наші перші спроби звернутись до АТБ та закликати їх запровадити прозору систему збору та фінансування батарейок відбулись в 2016 році, коли разом з іншими мережами — Епіцентр, Сільпо, WOG ми закликали український рітейл не чекати змін в законодавстві, та почати фінансувати переробку вживаних батарейок з продажів нових батарейок.
На той час готового механізму відправки батарейок на реальний завод в Європі ще не існувало.
Всі рішення були на рівні задуму, і тоді АТБ та більшість мереж відмовились реалізувати модель по накопиченню утилізаційного фонду та вивезенню батарейок до Європи.
Наважився тоді лише Епіцентр завдяки волі керівництва та зусиллям небайдужого менеджера Ігоря Дембінського, компанія Duracell прозоро співфінансує частину зібраного обсягу батарейок в рамках цього проєкту.
Перше відправлення батарейок відбулась в березні 2020 року, і саме це запустило хвилю трансформацій в цій сфері в Україні — одна за одною відповідальні мережі почали втілювати прозорий збирання батарейок по європейській моделі відповідальності виробника. На переробку відтоді поїхали 240 тонн батарейок.
Щодо ситуації в АТБ — на той час в 2017 році ми прийняли рішення не витрачати ресурси на боротьбу за відкритість цього проєкту, а сконцентрувати зусилля на створенні прикладів того, як це має бути, з іншими мережами.
Водночас ми постійно отримували запити від журналістів, місцевої влади, органів екологічного контролю, які питали, що ми знаємо про подальшу долю батарейок з АТБ, і повернулись до вимог зробити проєкт прозорим, щоб відстояти цінності.
Перші відправлення батарейок з АТБ відбулися завдяки зверненням громадськості
Ті три фури батарейок, які поїхали на переробку в 2021 від компанії Duracell, стали реальністю завдяки впливу громадськості.
В листопаді 2021 року нам вдалося добитись 3-сторонніх переговорів АТБ та Duracell, в результаті яких завдяки позиції з боку АТБ – Дюраселл оплатив перероблення 60 тонн батарейок на заводі GreenWEEE в Румунії. Станом на 2022 рік це єдині три відправлення батарейок з АТБ, які включали також найбільш токсичні типи батарейок, не лише алкалінові.
До того, як анонсувати відправку з топ-менеджментом компаній АТБ та Duracell, ми висловили вдячність компаніям за перші кроки до відкритості. На жаль, разом з тим, нам так і не вдалося отримати інформацію про те, скільки всього батарейок було зібрано в АТБ за цей період, і де вони зберігаються.

Ми висуваємо компаніям наступні вимоги
Ми висуваємо компаням АТБ та Duracell наступні вимоги, та закликаємо вас приєднатись на направити їх зверненям до мережі АТБ:
1. Впродовж найближчих 2-х років забезпечити переробку всіх батарейок — старого і нового обсягу (ми зі свого боку готові ділитись досвідом, як це зробити самостійно або з нашою допомогою)
2. Поки це відбувається, запросити представників «Батарейки, здавайтеся!», інших громадських організацій, ЗМІ на свій склад, де можна переконатись, що всі батарейки на місці, та не потрапили до рук псевдопереробників (хто це такі і чим це небезпечно - писали тут).
Ключове, що викликає у нас недовіру в цьому проєкті через його закритість від початку — маніпуляції обсягами. Що зібраний об’єм батарейок буде один, а перероблений менший, а решта батарейок потраплять до псевдоутилізаторів в цілях економії.
Втім, ми щиро сподіваємось, що наші сумніви виявляються марними, та будемо раді нанести пункти в АТБ на нашу мапу надійних пунктів, якщо побачимо докази, що всі 100% батарейок, зібраних в мережі, дійсно йдуть на прозору переробку.
Ми сподіваємось, що така закритість компаній є непорозумінням, і закликаємо їх до відкритості перед гостями мережі та суспільством. Але поки що ми не рекомендуємо здавати в АТБ свої батарейки.